تحلیل بازار خودرو

تحلیل بازار خودرو

در حال حاضر یعنی تا پایان پاییز ۱۴۰۱ هیچ نشانه‌ای از بهبود و کاهش قیمت خودرو در بازار ایران دیده نمی‌شود و حتی پیش‌بینی می‌شود که این بازار در روزهای آینده، روزهای پرفراز و نشیبی را نیز پشت ‌سر خواهد گذاشت. گواه این موضوع نیز مقایسه آگهی‌های فروش و تحلیل بازار خودرو در چند ماه گذشته و روند رو به رشد قیمت‌ها می‌باشد.

 

قیمت خودرو در آبان و آذر 1401

هم‌ز‌مان با افزایش قیمت دلار از اوایل مهرماه امسال، قیمت خودروهای مونتاژی و داخلی افزایش پیدا کرد. بسیاری از فروشندگان با تصور این که قیمت‌ خودرو همچنان رشد خواهد کرد، از فروش خودروهای خود اجتناب می‌کنند و همین موضوع باعث رکود بازار شده است.

تعیین قیمت خودرو رابطه مستقیمی با تغییرات قیمت دلار دارد، ولی نباید انتظار داشت خودرویی همانند دنا پلاس که با افزایش ۷۰ میلیونی به ۵۸۰ میلیون تومان رسیده، در صورت کاهش نرخ دلار به همان قیمت ۵۱۰ میلیون تومان بازگردد.

تفاوت قابل توجه بین قیمت کارخانه‌ و قیمت بازار آزاد، به دلیل اجرای سیاست قیمت‌گذاری، چندین بار از سمت انجمن خودروسازان مورد انتقاد قرار گرفته است. اما دولت از موضع خود جهت دخالت در تعیین قیمت خودرو عقب‌نشینی نمی‌کند.

به گزارش تجارت نیوز، قیمت خودرو صفر داخلی روز ‌جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ با تغییراتی همراه شد. قیمت‌های ثبت‌شده در سایت‌های آگهی خودرو پس از گذشت هفته‌ها از سقف‌شکنی دلار، حکایت‌گر بلاتکلیفی و سردرگمی بازار است. قیمت خودرو نیز هم‌زمان با افزایش قیمت دلار شروع به افزایش کرد. اما حتی زمانی که نوسانات دلار متوقف شد، خودرو درگیر افزایش قیمت‌ها بود و این افزایش همچنان ادامه دارد.

پیش بینی وضعیت بازار خودرو تا پایان سال 1401

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تبریز در خصوص آینده بازار خودرو گفت: پیش ‌بینی می‌شود بازار خودرو طی 3 ماهه باقی مانده سال، با درنظر گرفتن سیاست‌های جدید از جمله  فروش از طریق بورس، حذف قرعه کشی، واردات خودرو، حذف قیمت دستوری و ... که همه آن‌ها نشان دهنده حذف یا به حداقل رساندن فاصله قیمت کارخانه و بازار است، بازارخودرو وارد فاز جدید شود و نوساناتی را نیز تجربه کند.

او ادامه داد: طی چند ماهه گذشته، دو شوک بزرگ به این بازار وارد شده است؛ اولی در اواخر فروردین ماه و با افزایش یک شبه ۴۰ میلیون تومانی قیمت خودرو سمند اتفاق افتاد و این موضوع قیمت دیگر خودروها را نیز تحت تاثیر قرار داد.

عامل دیگر، مربوط به افزایش نرخ بی سابقه ارز در ماه‌های گذشته بود که تاثیر مستقیم آن در بازارهای موازی از جمله مسکن، طلا و سکه نیز قابل لمس بود که در بازار خودرو هم همراه با سایر بازارها، روند رو به افزایش قیمت‌ها موجب شد تا پول‌های سرگردان به سمت این بازار سوق داده شود.

او با بیان اینکه عوامل ذکر شده، خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده است، گفت: اگر  به قیمت خودروها از نیمه اول شهریور تا نیمه دوم آبان نگاهی بیندازیم، مشاهده می‌شود که در این میان، افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی از تولیدات داخلی نیز مستقیماً در افزایش قیمت بازار تاثیرگذار بوده‌اند.

 

خبری نو در بازار خودرو، در ابتدای دی ماه 1401

قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در خصوص واردات خودرو به بازار گفت: براساس زمان بندی وزارت صمت خودروهای وارداتی در پایان هفته جاری یا ابتدای هفته آینده به کشور می‌رسند.

واردات خودرو به چالش اصلی وزارت صمت تبدیل شده است، اخبار ضد و نقیض از این وزارت بارها التهاب بازار خودرو را افزایش داده است. چندی پیش وزارت صمت اعلام کرده بود که خودروهای وارداتی به پشت مرزهای کشور رسیده است.

این در حالی است که سید مرتضی عمادی سخنگوی گمرک کشور، اعلام کرده است: «گمرک تا کنون سندی از واردات خودرو دریافت نکرده است و طبق آخرین اطلاعاتی که از گمرکات مختلف مخصوصا جنوب کشور دریافت کرده‌ایم تا این لحظه هیچ خودرویی وارد نشده است.»

این‌گونه سخن‌های بی اساس از سوی وزارت صمت عامل افزایش موج گرانی و شدیدتر شدن رفتار هیجانی مشتریان در بازار می‌شود. چرا که سودجویان با افزایش نرخ ارز در حال سو استفاده از بازار خودرو هستند و هر نوع خبر در خصوص واردات خودرو محصولات چینی و خارجی موجود در بازار کشور را نسبت به گذشته گران‌تر خواهد کرد.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به پرسش خبرنگار «بازار» مبنی بر عدم ورود خودروهای خارجی به گمرکات کشور، گفت: خبری که توسط وزارت صمت منتشر شده است، جامه عمل خواهد پوشید. خودروها براساس زمان‌بندی به گمرکات کشور وارد خواهد شد.

یک فعال واردات خودرو که نخواست نامش فاش شود، در خصوص برنامه ۱۰۰ هزار دستگاهی واردات خودرو توسط وزارت صمت به «بازار» گفت: در حال حاضر خودروسازان در دنیا با کمبودهای انرژی و تراشه مواجه هستند، تعهد معوق نیز دامن تولیدکنندگان بزرگ خودرو در دنیا را گرفته است. براین اساس واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو صفر کیلومتر از برندهای اعلامی توسط وزارت صمت تعلیق به محال است.