اصول سیم کشی ساختمان به زبان ساده

اصول سیم کشی ساختمان به زبان ساده

رعایت اصول برق کشی و سیم کشی در هر پروژه ساختمان‌سازی ضروری است. در هر کشوری مجموعه‌ای از ضوابط و مقررات برای سیم کشی ساختمان‌ها وضع شده که تمامی کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند موظف هستند آن‌ها را رعایت کنند.

در حقیقت کوچک‌ترین سرپیچی از استانداردهای برق کشی ساختمان می‌تواند منجر به خسارت‌های غیر قابل جبران شود. در این مطلب می‌خواهیم شما را با بعضی از مهم‌ترین اصول سیم کشی ساختمان آشنا کنیم.

 

انواع سیم کشی ساختمان

برای آشنایی با اصول سیم کشی ساختمان باید ابتدا با انواع سیم کشی آشنا شوید. به طور کلی سیم کشی ساختمان به دو نوع تقسیم بندی می‌شود:

  • سیم کشی روکار:

اگر تصمیم داریم کابل‌های برق ساختمان را از روی دیوار و سقف عبور دهید، به این مدل برق کاری یا سیم کشی روکار می‌گویند که در واقع ساده ترین نوع سیم کشی ساختمان است.

در این روش سیم کشی از فرم کاری بر روی سیم‌ها استفاده می‌شود. دلیل انجام این کار منظم و مشخص بودن سیم‌ها می‌باشد.

 

  • سیم کشی توکار:

در روش سیم کشی توکار  لازم است تا سیم کشی در هنگام ساخت خانه انجام شود، چرا که در این مدل سیم‌های برق را داخل لوله پی وی سی و یا خرطومی قرار داده و از داخل شیارهای دیوار عبور می‌دهند.

این روش سیم کشی ساختمان، خود دارای دو مدل انجام نیز هست:

  • سیم کشی برق توکار با استفاده از قوطی کلید و پریز

در این روش از جعبه قوطی کلید و پریز به عنوان جعبه تقسیم استفاده می‌شود، با این تفاوت که اندازه جعبه بزرگ‌تر است تا علاوه بر کلید و پریز، سیم‌های عبوری هم در داخل آن جا بگیرند. با کمک سیم کشی برق توکار با استفاده از قوطی کلید و پریز رفع عیب سیم کشی ساختمان نیز ساده‌تر انجام می‌شود.

  • سیم کشی برق توکار با جعبه تقسیم

این روش بیشتر در ساختمان‌های قدیمی یک طبقه استفاده می‌شد. به این شکل که یک جعبه تقسیم در ارتفاع حدودا 30 سانتی‌متر پایین‌تر از سقف بر روی هر کلید و پریز قرار می‌دادند. به علت سخت شدن عیب یابی سیستم سیم کشی در این روش، دیگر از آن در ساختمان‌ها استفاده نمی‌شود.

 

آموزش سیم کشی ساختمان به زبان ساده

 

  1. سیم‌های معمول در خانه شما

قبل از شروع هر چیزی، باید کمی درباره سیم‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنید بیاموزید. سیم‌ها بسیار متفاوت هستند و هر کدام برای منظور خاصی طراحی شده‌اند.

سیم کشی ساختمان شما به گونه‌ای انتخاب شده است که بتواند بار الکتریکی مورد نیاز و همچنین شرایطی که در معرض آن قرار می‌گیرد را تحمل کند. بعضی از آن‌ها برای استفاده در داخل خانه طراحی شده‌اند در حالی که برخی دیگر می‌توانند دفن شوند. برخی برای تابلو برق شما هستند و برخی دیگر چراغ‌ها و پریزهای شما را وصل می‌کنند. ممکن است در ابتدا گیج کننده باشد، اما احتمالاً فقط با چند نوع سیم در خانه خود سروکار خواهید داشت.

  1. شناخت رنگ‌ها و نشانه گذاری‌ها

روش‌های متنوعی برای تشخیص انواع سیم‌های برق وجود دارد. بیشتر این روش‌ها استاندارد هستند، بنابراین با کمی مطالعه، شما می‌توانید متوجه شوید که با چه چیزی سروکار دارید.

در اصول سیم کشی ساختمان رنگ‌های متنوع سیم کشی‌ها به هدف ایجاد زیبایی طراحی نشده‌اند، بلکه یک سیستم رمزگذاری رنگ سیم وجود دارد که در رابطه با بیشتر سیم‌ها صدق می‌کند. مهم‌تر از همه، باید بدانید که سیم‌های مشکی، قرمز، آبی و زرد داغ است و سبز اغلب سیم اتصال به زمین است.

یک سری حروف هم روی بدنه سیم وجود دارند. این برچسب‌ها نیز استاندارد هستند و اطلاعات بیشتری در مورد ساختار سیم به شما می‌دهند. مثلا، ممکن است به شما بگوید که سیم از جنس آلومینیوم است یا مس و یا اینکه از نظر حرارتی مقاوم است یا نه.

  1. نصب یک پریز

بسیاری از مالکان خانه‌ها مایل هستند که تعمیرات ابتدایی سیم کشی خانه را خودشان انجام دهند. یکی از رایج‌ترین پروژه‌ها، نصب یک پریز است. این یک پروژه ساده است که هر کس با گذاشتن کمی وقت برای یادگیری، می‌تواند آن را انجام دهد .

  1. نصب یک تابلو برق

اکثر صاحبان خانه با مشکلات قطعی برق سروکار نخواهند داشت و آن‌ها را به شرکت خدمات شهری واگذار می‌کنند و یا یک برقکار را استخدام می‌کنند. با این وجود، احتمال دارد با تابلو برق کار کنید. چه یک تابلو جدید نصب کنید و یا تعمیرات تابلو قدیمی را انجام ‌دهید، مهم است که درست انجام شود. از این گذشته، این تابلو مرکز اصلی برق کل منزل شماست.

در اصول سیم کشی ساختمان حتماً اتصالات ایجاد شده را به درستی برچسب گذاری کرده و با هرگونه تغییر آن‌ها را به روز کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی اصول برق کشی و سیم کشی ساختمانی پرداختیم. قطعا توضیحات و دانستنی‌های مهم دیگری در این زمینه وجود دارند که در اینجا مجال گفتن آن‌ها نبود.

در کل، اجرای سیم کشی ساختمان کار تخصصی است و به تجربه و مهارت بالایی نیاز است. در نتیجه توصیه می‌کنیم که ترجیحا سیم کشی ساختمان خود را به کارشناسان این حوزه بسپارید.