ترانس چیست – نحوه نصب ترانس

ترانس چیست – نحوه نصب ترانس

ترانس یا ترانسفورماتور در واقع وسیله‌ای است که در جهت انتقال برق از یک مدار به دیگری و بدون اینکه فرکانس تغییر کند، کمک می‌کند. اگر دقیق‌تر بگوییم، ترانس یک دستگاه الکتریکی است که طبق قانون القای فارادی عمل کرده و در کل برای تامین انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد آن شامل انتقال انرژی الکتریکی و تبدیل ولتاژ به دیگری می‌شود.

در این مطلب سعی داریم درباره خود ترانس و چگونگی کارکرد آن، اجزای آن و انواع کاربردها، مزایا و معایب و نحوه نصب ترانس صحبت کنیم.


 

ترانس تک فاز چگونه کار می‌کند؟

ترانس تک فاز

مبدل‌های تک فاز رایج‌ترین مبدل‌های ولتاژ است. این مبدل‌ها در بیشتر لوازمی که در خانه یا هر جای دیگر استفاده می‌کنیم و آن وسیله به برق متصل می‌شود، وجود دارند.

از ترانس تک فاز برای ساخت سایر مبدل‌ها استفاده می‌شود چرا که مبدل‌های دیگر از تغییر یافتن یا اصلاح این مبدل‌های تک فاز ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال به مبدلی، مبدل سه فاز گفته می‌شود که از سه مبدل تک فاز ساخته شده باشد.

ترانس‌های تک فاز از دو سیم پیچ (سیم پیچ اولیه و فرعی) تشکیل می‌شوند. این دو سیم پیچ طوری تهیه شده‌اند که هیچ اتصال الکتریکی بین آن‌ها وجود نداشته باشد، به این ترتیب آن‌ها دور یک آهن مغناطیسی مشترک، که هسته مبدل نامیده می‌شود، پیچیده می‌شوند؛ با توجه به این موضوع، بین دو سیم پیچ فقط یک اتصال مغناطیسی وجود دارد. این ضمانت می‌کند که نیرو فقط از طریق القاء الکترومغناطیسی انتقال یابد و مبدل‌ها را برای اتصال‌های منزوی مفید می‌سازد.

 

مزایا و معایب استفاده از ترانس

از مزایای آن‌ها می‌توان به کنترل و تثبیت ولتاژ انتقالی، عدم نیاز به زمان آماده سازی برای شروع به کار، کارایی بالا و نیاز به نگهداری کم و همین‌طور هزینه‌های کم اشاره کرد. معایب آن نیز به هدر رفت جریان به دلیل استفاده از هسته آهنی و همچنین از نیاز به خنک سازی به دلیل تولید حرارت بالاست که این کار منجر به توقف جریان خواهد شد.

 

انواع ترانس‌ها

بسته به نوع کاربردی که دارند و هدفی که برای آن ساخته شده‌اند، ترانس‌ها انواع مختلفی دارند:

  • ترانسفورماتور افزاینده و ترانسفورماتور کاهنده
  • ترانسفورماتور قدرت، ترانسفورماتور توزیع و ترانسفورماتور ابزاری یا ابزار دقیق
  • ترانسفورماتور دو ولتاژه و اتو ترانسفورماتور
  • ترانسفورماتور روغنی و ترانسفورماتور خشک
  • ترانسفورماتور سه فاز و تک فاز
  • ترانسفورماتور درونی و بیرونی

نحوه نصب ترانس
نصب ترانسفورماتور برق می‌تواند دشوار باشد به خصوص اگر اولین بار است که با ترانسفورماتورهای الکتریکی کار می‌کنید. نکته اول اینکه ترانسفورماتور الکتریکی باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد، در غیر این صورت ممکن است دچار آسیب‌های داخلی شود و شما را با تجهیزات غیرقابل استفاده مواجه کند.

رعایت تمام اقدامات احتیاطی ایمنی و ارائه تجهیزات ایمنی به کسی که ترانسفورماتور را مدیریت می‌کند بسیار مهم است. این نکات را می‌توان برای نصب ترانسفورماتورهای خشک و روغنی استفاده کرد. مهم است که بدانید کدام تست‌ها باید انجام شوند.

هنگام در نظر گرفتن محل نصب ترانسفورماتور الکتریکی، ارزیابی تمام کدهای ایمنی مهم است. نصب نباید هیچ گونه تهدیدی برای اشخاص یا تجهیزات ایجاد کند. اگر ترانسفورماتور الکتریکی در سطح زمین نصب شده باشد، ارزیابی خصوصیات خاک و رفتار خاک مهم است. شرایط نامناسب خاک می‌‌تواند منجر به نشست‌های دیفرانسیل شود که به ترانسفورماتور یا اتصالات الکتریکی شما آسیب می‌رساند.

اگر قرار است ترانسفورماتور برقی شما در داخل یا بالای ساختمان نصب شود، باید مقررات دقیق و تحلیل سازه‌ای بار مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و برای یکپارچگی طراحی سازه در نظر گرفته شود. در مناطق زلزله خیز باید تمهیدات خاصی اتخاذ شود تا از فروریختن در هنگام زلزله یا حرکت لرزه‌ای جلوگیری شود. برای هر شرایطی، به شدت توصیه می‌شود که شماتیک یا نقشه ترانسفورماتور الکتریکی ارائه شده برای نحوه نصب ترانس توسط سازنده را داشته باشید.

توصیه‌های لازم هنگام نصب ترانس

یک ترانسفورماتور الکتریکی قبل از نصب باید از نظر سلامت بررسی شود. لطفاً مطمئن شوید که آسیب قابل مشاهده، قطعات شل یا شکسته، کثیفی یا وجود رطوبت را بررسی کردید. اگر این علائم قابل مشاهده نیستند، ترانسفورماتور شما باید در شرایط خوب و آماده نصب باشد.

  • از هر گونه تنش اضافی که توسط کابل‌های ورودی به اتصالات ترانسفورماتور وارد می‌شود، خودداری کنید.
  • پوشش محافظ اطراف پایانه‌ها را جدا نکنید. آن‌ها از اکسیداسیون سطحی جلوگیری می‌کنند.
  • اگر از هادی‌های آلومینیومی استفاده می‌شود، آن‌ها را همانطور که توسط سازنده مشخص شده محافظت کنید.
  • سازنده ترانسفورماتور الکتریکی باید دستورالعمل‌ها یا جزئیات مورد نیاز گشتاور را ارائه دهد.
  • از نصب واشر بین شاخه‌های ترمینال و میله bus خودداری کنید. انجام این کار می‌تواند اتصال را بیش از حد گرم کند.
  • با انجام تست مقاومت عایق، عملکرد صحیح مدارهای کنترل را بررسی کنید. مراقب باشید! همه ترانسفورماتورها نمی‌توانند ولتاژ اعمال شده را تحمل کنند.
  • تمام سیم پیچ‌ها باید از نظر تداوم بررسی شوند.
  • قبل از اتصال ترانسفورماتور الکتریکی به برق، باید آزمایش مقاومت عایق انجام شود.
  • پس از اتمام نصب، ولتاژ خروجی ترانسفورماتور برق را بررسی کنید.
  • اگر منزل یا محل کار شما دارای موارد زیر هست باید حتماً به فروشنده متذکر شوید .
  1. پمپ آب
  2. کولر گازی
  3. آبگرمکن برقی
  4. بالابر
  5. آسانسور
  6. فرهای برقی
  7. هواساز
  8. اکسیژن ساز
  9. تهویه مطبوع
  10. دستگاه تصفیه استخر