افزایش حقوق 1402

افزایش حقوق 1402

عضو هیئت رئیسه مجلس از افزایش حقوق‌ 1402 به میزان 20 درصد، خبر داد.

علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس و دولت اظهار داشت: در این جلسه آقای میرکاظمی اعلام کرد که سال آینده ۲۰ درصد به حقوق‌ها اضافه خواهد شد. همچنین در این جلسه اعلام شد که ۸۰ درصد از درآمدهای دولت در امسال تحقق پیدا کرده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه سرانه بودجه فرهنگی کشور بسیار پایین است که در این جلسه تاکید شد که سرانه بودجه فرهنگی کشور افزایش پیدا کند.

وی افزود: رئیس جمهور در این جلسه بر عدالت و پرداخت در حقوق و دستمزد تاکید داشت و تصریح کرد که دولت به صورت جدی به دنبال تحقق این موضوع است و به زودی لایحه‌ای در این رابطه به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد کرد.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز پیش از این اعلام کرد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در سازمان برنامه جمع بندی شده و جهت تصویب نهایی به هیات دولت ارسال خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های لایحه بودجه سال آینده مربوط به افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان است که سازمان برنامه و بودجه در آخرین جمع‌بندی خود پیشنهاد افزایش متوسط ۲۰ درصدی حقوق را به دولت ارائه کرده است.

افزایش حقوق ۱۴۰۲ برای کارمندان دولت

دولت سال گذشته حقوق کارمندان خود را به میزان 10 درصد نسبت به سال 1399 افزایش داد. این افزایش حقوق اما با انتقادات فراوانی از سوی رسانه‌ها و کارشناسان همراه شد. بسیاری بر این عقیده هستند که با توجه به میزان تورم سال گذشته، حقوق کارمندان باید به میزان بیشتری افزایش پیدا می‌کرد. حالا اما دولت در حال آماده‌سازی لایحه بودجه سال 1402 است و براساس گزارشات، در این لایحه متوسط افزایش دستمزد سال 1402 پیشنهاد شده است.

 

لایحه بودجه قرار بود تا 1 آذر به مجلس ارائه شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. در حالی که به گفته عضو هیات رئیسه مجلس، دولت باید تا 15 آذر این کار را انجام دهد.

اما گذشته از زمان ارائه لایحه، مهم‌ترین مورد حقوق و دستمزد کارمندان سال 1402 است که در این لایحه مشخص می‌شود. براساس گزارشات، دولت در این لایحه متوسط افزایش حقوق 20 درصد نسبت به آخرین حکم کارگزینی سال 1401 را پیشنهاد داده است. این میزان البته رقم ابتدایی و حداقلی است و درصد نهایی باید در هیات دولت به تصویب برسد.

 

این در حالی است که حقوق کارمندان در سال 1401، 10 درصد افزایش داشت و به حداقل 5 میلیون و 600 هزار تومان رسید؛ با این حال دولت در اواسط سال مجبور شد حقوق‌های بازنشستگان را بین حداقل 900 هزار تومان و حداکثر 2 میلیون تومان افزایش دهد. همچنین حقوق کارمندان نیز حدود 3 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. به این ترتیب حداقل دریافتی کارمندان به حدود 8 میلیون تومان رسید.

در صورتی که درصد افزایش حقوق 1402 برای کارمندان همان 20 درصد پیشنهادی باقی بماند، حقوق کارمندان به حدود 10 میلیون تومان خواهد رسید. البته در صورتی که این افزایش حقوق کارکنان دولت 1402، شامل افزایش حقوق اولیه سال 1401 می‌شود یا افزایش حقوقی که از ماه آبان به تصویب رسیده است. البته که این افزایش حقوق هنوز پرداخت نشده و براساس گفته‌های دولت و مجلس، قرار است از ماه آذر اعمال شود.

اما برخی از نمایندگان مجلس با درصد اعلام شده برای حداقل دستمزد سال 1402 موافق نیستند. اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی، می‌گوید با توجه به این که تورم بالای 20 درصد است، این میزان افزایش حقوق و دستمزد 1402، جوابگوی کارمندان نخواهد بود. به گفته او میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال 1402 باید حداقل 30 درصد باشد.

 

 

افزایش حقوق ۱۴۰۲ برای بازنشستگان

طبق اطلاعاتی که از لایحه بودجه سال 1402 رسانه‌ای شده گویا قرار است حقوق بازنشستگان در سال آینده، دو برابر امسال افزایش پیدا کند؛ یعنی 20 درصد.

این افزایش در حالی است که دولت سال گذشته با افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان موافقت کرد و حداقل حقوق آن‌ها به حدود 5 میلیون و 600 هزار تومان رسید. این رقم به این معنا بود که هیچ کارمند و بازنشسته‌ دولتی نباید زیر این رقم دریافتی ماهانه داشته باشد.

اما این مبلغ جوابگوی تورم موجود نبود و در ماه جاری دولت مجبور شد مجوز افزایش مجدد حقوق‌ها را از مجلس بگیرد. بر اساس مصوبه جدید، حقوق کلیه بازنشستگان کشوری و لشکری بین 900 هزار تومان تا دو میلیون تومان افزایش یافت.

 

سخن پایانی

فعلا به جز درصد پیشنهاد شده برای افزایش حقوق 1402 در لایحه بودجه، اخبار دیگری در این مورد منتشر نشده است. به ‌احتمال فراوان دستمزد سال ۱۴۰۲ کارمندان، بیشتر از 20 درصد افزایش خواهد یافت اما هنوز هیچ خبر رسمی در این مورد منتشر نشده است.

باید منتظر جلسات هیات دولت و همچنین مجلس طی چندین ماه آینده برای مشخص شدن جزئیات حقوق کارمندان سال ۱۴۰۲ باشیم و ببینیم دولت چه برنامه‌ای برای افزایش حقوق سال آینده کارمندان خود خواهد داشت.