تجهیزات امنیتی و حفاظتی

تجهیزات امنیتی و حفاظتی

انسان از زمان شروع آفرینش تاکنون برای مقابله با خطرات موجود، به دنبال راه دفاعی مناسب بوده است. که به این شکل بتواند بقای خود، خانواده و دارایی‌هایش را حفظ کند.

همزمان با هوشمند شدن ابزار و اسباب زندگی به همان میزان که حفظ امنیت انسان، راحت‌تر از قبل شده، جرائم و خطرات نیز پیچیده‌تر از گذشته شده‌اند. با توجه به قوی‌تر شدن تهدیدها شما ناگزیر به کمک گرفتن از تجهیزات امنیتی و حفاظتی مدرن و کارآمد خواهید بود.

در این مطلب ما در رابطه با سه دسته‌بندی مهم از این تجهیزات صحبت خواهیم کرد.

 

1. تجهیزات ایمنی تصویری

نظارت تصویری، یک سیستم امنیتی مدرن به حساب می‌آید. نظارت تصویری و دوربین‌های مداربسته تجهیزات امنیتی بسیار موثری به منظور جلوگیری از بروز جرم و شناسایی مجرمان است. تجهیزات امنیتی تصویری از تنوع خوبی برخوردار می‌باشند.

یکی از بهترین وسایل و تجهیزات ایمنی و حفاظتی که امروزه برای حفاظت تصویری مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد، دوربین مداربسته است. می‌توان دوربین‌های مداربسته را به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار داده و به خوبی بالاترین کیفیت را نیز تجربه کرد. هرچه کیفیت در این محصولات بالاتر باشد می‌توان راحت‌تر و با دقت بالاتری از آن‌ها استفاده کرد.

در مورد دوربین‌های مداربسته تنوع بسیار بالایی وجود دارد و برای هر مکان از مدل خاصی استفاده می‌شود. ایجاد حفاظت در مکان‌های مختلف به وسیله دوربین مداربسته بسیار کاربردی‌ست.
با استفاده از این دوربین‌ها می‌توانید کنترل بسیار زیادی داشته باشید. دوربین مداربسته را می‌توان به عنوان یکی از انعطاف‌پذیرترین محصولات موجود شناخت.

برای دوربین‌های مداربسته کاربردهای زیر تعریف شده‌اند:

  • برقراری نظم در محیط‌هایی که نیاز به امنیت بالا دارند.
  • نظارت بر بخش‌های مختلف یک محیط کاری
  • نظارت بر رفتار زندانیان در زندان‌ها و جلوگیری و شناسایی اتفاقات احتمالی
  • استفاده در بیمارستان‌ها برای نظارت بر شرایط بیماران جهت ایجاد شرایط بهتر درمانی
  • استفاده در جاده‌ها و معابر شهری برای زیر نظر داشتن ترافیک و برخورد با تخلفات

و …

 

 

2. تجهیزات ایمنی اطفاء حریق (سنسور دود)

خوشبختانه، امروزه به لطف فناوری مدرن، روشی ارزان و بسیار مطمئن برای تشخیص آتش سوزی وجود دارد. آشکارساز دود الکترونیکی، از موارد دیگر تجهیزات امنیتی است. این ابزارهای شگفت انگیز انواع مختلفی دارند.

سنسور دود، حسگر دود و آشکارساز دود هر سه نام یک وسیله الکترونیکی ضد آتش هستند. این وسیله به صورت اتوماتیک وجود دود را به عنوان نشانه اصلی آتش سوزی احساس کرده و به کسانی که در آن فضا حضور دارند، هشدار می‌دهد.
دو نوع سنسور دود غیرفعال وجود دارد: فوتو الکتریک (نوری) و یونیزاسیون (فیزیکی). ترکیب این دو نوع سنسور (سنسور دود دوگانه) برای حفاظت حداکثری تشخیص دود و آتش استفاده می‌شود.
آلارم ترکیبی دود و گرما و همچنین دود و مونواکسید کربن نیز از انواع دیگر این سنسور محسوب می‌شود.

  • انواع سیستم‌های اعلام حریق

سیستم اعلام حریق یکی از تجهیزات امنیتی بسیار مهم در همه اماکن است. پیشگیری از آتش سوزی و برخورد به موقع با آن، از اهمیت بسیار بالایی در سازمان‌های بزرگ برخوردار است. سیستم‌هایی که حریق را اعلام می‌کنند به سه دسته آدرس پذیر، متعارف و بدون سیم تقسیم می‌شوند. بعضی از این سیستم‌ها به صورت دستی و باقی آن‌ها به صورت اتوماتیک کار می‌کنند.

سیستم‌ها زمانی که آتش، مونوکسید کربن، دود و حرارت ایجاد شود، فعال می‌شوند و آژیر خطر را به صدا در می‌آورند، به این ترتیب حاضران در آن مکان از خطر اتفاق پیش آمده آگاه می‌شوند. سیستم‌های اعلام حریق پیشرفته و جدید قابلیت کارآمد دیگری هم دارند. به این صورت که آن‌ها علاوه بر تولید صدا در هنگام خطر، با آتش نشانی تماس می‌گیرند و یا تابلوهای خروج اضطراری را روشن می‌کنند.

سیستم‌های امنیتی در ساختمان ها، کارخانه‌ها، صرافی‌ها، طلافروشی‌ها، بانک‌ها، سازمان‌ها، فرودگاه‌ها، و فروشگاه‌ها به کار برده می‌شوند تا با پایین آوردن احتمال بروز جرم و جنایت، امنیت اماکن و جامعه را به بالاترین سطح ممکن برساند.

 

3. تجهیزات ایمنی اعلام سرقت

به طورکلی می‌توان گفت که سیستم‌های اعلام سرقت در مکان‌ها و ساختمان‌های با کاربری مختلف نصب می‌شوند تا در مواقع لزوم ورود افراد غیرمجاز با مکان‌های مورد نظر کنترل شود. جالب است بدانید که این سیستم‌ها با بهره‌گیری از حسگرهای خود می‌توانند هرگونه حرکت غیرمجاز را تشخیص دهند و با ارسال پیامی به دستگاه مرکزی موجب به صدا درآمدن آژیر شوند. چنین سیستمی به حفظ امنیت محیط کمک شایانی می‌کند.

در حالت عادی دستگاه غیرفعال است و تمامی چشمی‌ها و تلفن کننده از دستگاه مرکزی تغذیه می‌کنند و باتری اضطراری هم آماده و شارژ شده نگه داشته می‌شود. بعد از اینکه به هر دلیلی دستگاه مرکزی توسط ریموت‌ها فعال و در حالت مسلح شده قرار می‌گیرد، در صورت تحریک هر یک از چشمی‌ها یا هر حسگر دیگری که به دستگاه مرکزی وصل است، سریعاً ولتاژ لازم برای تحریک تلفن کننده و آژیر تأمین می شود. در نتیجه این دو قطعه به کار خواهند افتاد.

 

 

در همین حالت با به صدا درآمدن آژیر داخلی، لامپ چشمک‌زن هم روشن می‌شود. صدای آژیر در صورت تحریک نشدن دوباره و بعد از یک مدت زمان مشخص که از قبل تنظیم و مشخص شده است، قطع خواهد شد. برای قطع کردن صدای آژیر و چشمک‌زن در هر زمان ممکن باید از ریموت کنترل یا صفحه کلید استفاده کرد.

در نهایت، در دنیای پیچیده و پر جرم و جنایت امروز، حفظ امنیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین تمامی مکان‌ها نیازمند تجهیزات امنیتی مناسب هستند. این موضوع به خصوص برای مراکز دولتی و شرکت‌های خصوصی که اموال و داده‌های اطلاعاتی بسیاری در خود جای داده‌اند، بیشتر صدق می‌کند.